~ ARIP: Artistic Research In Progress
» By Joren on Tuesday 01 February 2011Voor ARIP heb ik een artikel over Tarsos geschreven. Het motiveert kort de bestaansredenen van Tarsos – een applicatie om toonhoogtegebruik in muziek te analyseren – en het artikel geeft een overzicht van de werking van Tarsos aan de hand van een voorbeeld. Hieronder zijn multimediale aanvullingen te vinden bij het artikel.
Ladrang Kandamanyura (slendro pathet manyura), zo heet het muziekfragment dat gebruikt werd in het artikel als voorbeeld van een stuk muziek met een ongewone (voor onze westerse oren toch) toonladder. De CD waarop het stuk te vinden is, is bij wergo te verkrijgen. Een fragment van 30 seconden is hier te beluisteren:
Het fragment kan je ook downloaden om zelf te analyseren met Tarsos.
Ladrang Kandamanyura (slendro pathet manyura)
Courtesy of: WERGO/Schott Music & Media, Mainz, Germany, www.wergo.de and Museum Collection Berlin
Lestari – The Hood Collection, Early Field Recordings from Java (SM 1712 2)
Recorded in 1957 and 1958 in Java – First release
Tarsos Live
Het onderstaande videofragment geeft aan hoe Tarsos gebruikt kan worden om in real time stemmingen te meten. Geluid afkomstig van een microfoon wordt dan meteen geanalyseerd en onmiddellijke feedback toont een gespeeld of gezongen interval. Het maakt kwarttonen of andere (ongewone) intervallen visueel duidelijk. Tarsos kan zo gebruikt worden door zangers of strijkers die willen experimenteren met microtonaliteit. Ook kan het handig zijn voor etnomusicologisch veldwerk: bijvoorbeeld om kora (een Afrikaanse harp) toonladders te documenteren.